Nakon uspešno realizovane prve edukacije za medije u Specijalnoj bolnici „Čigota“ na Zlatiboru 31. avgusta i 1. septembra 2018. godine na temu prevencije i lečenja gojaznosti, druga edukacija za medije u okviru kampanje “Teži ravnoteži” održana je 31. oktobra u Privrednoj komori Srbije. Tema druge radionice bila je važnost nutritivnog deklarisanja u prevenciji gojaznosti, sa posebnim osvrtom na pravilno čitanje i razumevanje nutritivnih deklaracija.
Navođenje nutritivnih i zdravstvenih izjava propisano je zakonom, stupanjem na snagu Pravilnika o deklarisanju, označavanju i reklamiranju hrane sredinom 2018. godine. Rukovodilac radne grupe za kvalitet, deklarisanje i označavanje hrane u Ministarstvu poljoprivrede, Branislav Raketić, predstavljajući novine koje donosi Pravilnik o deklarisanju, označavanju i reklamiranju hrane, istakao je da svi proizvodi moraju da imaju nutritivnu deklaraciju na kojoj su navedeni podaci o nivou šećera, soli, masti i ostalih vrednosti koje proizvod sadrži.
“Nutritivna deklaracija obavezna je za sve proizvode, uz određene izuzetke. Pooštrena je odgovornost svih u čijoj je nadležnosti deklarisanje hrane, a potrošači dobijaju informativniji izvor prilikom kupovine proizvoda, koji je za proizvođače dosta zahtevniji u odnosu na današnji Pravilnik”, rekao je Raketić.
Prof. dr Budimka Novaković, profesor Medicinskog fakulteta, Univerziteta u Novom Sadu istakla je važnost nutritivnih deklaracija u planiranju pravilne ishrane. „Nutritivna deklaracija uključuje podatke o energetskoj vrednosti prehrambenog proizvoda, količini masti, zasićenih masnih kiselina, ugljenih hidrata, šećera, proteina i soli. Ovakvim jasnim i preciznim informacijama o unosu hranljivih materija, nutritivne deklaracije mogu pomoći u lečenju i prevenciji gojaznosti”, istakla je profesorka. Nacionalna kampanja “Teži ravnoteži” realizuje se kao podrška Nacionalnom programu za borbu protiv gojaznosti Ministarstva zdravlja Republike Srbije.
„Jedna od aktivnosti Programa za prevenciju gojaznosti kod dece i odraslih jeste i označavanje i deklarisanje hrane, koji se ovom temom bavi u delu promocije pravilne ishrane tokom života”, ukazala je Snežana Pantić Aksentijević, rukovodilac Grupe za javno zdravlje Ministarstva zdravlja Republike Srbije.
Predstavnica Udruženja za prehrambenu industriju Privredne komore Srbije u radnoj grupi za kvalitet, deklarisanje i označavanje hrane u Ministarstvu poljoprivrede koja je pripremala novi pravilnik, Dragana Stikić, kaže da je nutritivno deklarisanje kao zakonska obaveza od polovine ove godine jedan od načina da se potrošačima pomogne u donošenju odluka pri izboru namirnica.
„Ponavljanje informacija na prednjoj strani pakovanja pomažu i proizvođačima da u tablici prikažu unos nutrijenata od javno zdravstvenog interesa, kako bi svaki potrošač vrlo brzo mogao da prepozna koliko porcija proizvoda koji kupuje čini ukupan unos navedenih nutrijenata“, objašnjava predstavnica Udruženja za prehrambenu industriju Privredne komore Srbije.
„Društveno-odgovorne kompanije, članice Udruženja za prehrambenu industriju Privredne komore Srbije, prepoznale su značaj ove kampanje i iskazale želju da doprinesu u daljem sistemskom rešavanju pitanja prevencije gojaznosti“, ukazao je Dimitrije Ivanović, sekretar Udruženja za prehrambenu industriju Privredne komore Srbije.
Osim medijskih predstavnika, drugoj po redu radionici u okviru kampanje „Teži ravnoteži“ prisustvovali su predstavnici kompanija koje su kampanju podržale – Dr. Oetker, Nestle, Marbo product, Bambi, Coca-Cola i Mars. Ove kompanije su i pre donošenja Pravilnika uvidele značaj nutritivnih deklaracija i godinama unazad prate preporuke Svetske zdravstvene organizacije o sadržaju i pakovanjima proizvoda.